Matemàtiques sense text

Professors: Joaquim Fonoll Salvador
Durada: 30 hores

Descripció

Una part de l’alumnat de les nostres aules no assoleix la competència lectora al mateix ritme que els seus companys, això els dificulta l’accés a tots els aprenentatges i empitjora el seu resultat educatiu.

Es prou conegut que el primer escull per resoldre un problema de matemàtiques a classe  és la comprensió de l’enunciat, però generacions anteriors ens vàrem ensenyar que és possible resoldre interesants qüestions matemàtiques sense saber llegir.

Seguint les orientacions de les Pautes de disseny universal per l’aprentatge (DUA), en aquest curset / taller:

  1. Analitzarem models d’exercicis i activitats per treballar la competència matemàtica però minimitzant les barreres que pot representar el  text escrit i
  2. Construirem materials que podrem utilitzar el proper curs a l’aula.

Objectius

  • Coneixer  el Disseny universal per l’aprenentatge aplicat a la competècnia matemàtica
  • Reflexionar sobre estrategies per atenció a la diversitat a la classe de mates
  • Preparar materials per utilitzar a l’aula

 Continguts

  • Mòdul1 Delimitem la situació.

  • Debat de casos i experiències pròpies
  • Competència matemàtica a la nova ordenació curricular: Què cal ensenyar, com cal ensenyar i com s’avalua
  • Disseny Universal de l’aprenentatge (DUA) : Que ès? Que diu? Com ho fa?
  • Exemples de materials DUA a internet
  • Estandars de porudcció i disfussió de materials educatius: aspectes tècnics i legals.
  • Mòdul 2 Estratègies i recursos.

  • Suport per accedir al text escrit:  Síntesis de veu, lectors de pantalla, lectura fàcil, pictogrames
  • Pensament visual:  Narracions amb pictos o imatges,  Problemes sense text,  Problemes de veu, Videosituacions.
  • Material manipulable i simulacions.
  • Els treballs del l’alumnat i l’avaluació: treball cooperatiu, suports personalitzats, rubriques i autoavaluació.
  • Repositoris a adreces web amb materials
  • Mòdul 3 Creació de materials en gurp.

  • Treball ens grup per internet: proposar temes, formació dels equips, diseny del material i planificació de la tasca.
  • Espais virtual de treball compartit:creació d’espais,  gestio d’usuaris,  drets i contrassenyes, eines de seguiment i control de versions
  • Recerca i elaboració de recursos legals a internet: text, imatge,só i video
  • Formats i eines d’edició digitals: presentacións, audio, videos i exercicis interactius.
  • Mòdul 4 Publicar per compartir i crear comunitat.

  • Plataformes,  formats de publicacions digitals i sistemes de gestió de continguts , per integrar i fer el seguiment de les activitats educatives : Powerpoint, Webquest, PDI, LIM, MOOC,  Moodle, SITE Google, ClassRoom
  • Publicació dels materials, detecció i correcció d’errors
  • Compartir materials: repositoris, metadades i xarxes socials

Bibliografia

http://www.xtec.cat/web/recursos/dnee/suport/seminari/problemes_mates_no_lectors